Aanmelden




Laden…

Even geduld...

LWe4 Lerend netwerk Natuurwetenschappen - Natuur en ruimte – Natuur, ruimte en techniek (1° graad) 09/10/2020

Met de start van de nieuwe leerplannen van de basisopties, met de wetenschappelijke doelstellingen in het 2° jaar van de 1° graad in het vooruitzicht, staan alle leerkrachten natuurwetenschappen voor dezelfde uitdagingen. Door samen te werken in lerende netwerken bereiden we ons voor op deze transitie en krijgen we een duidelijk zicht op wat de modernisering voor ons vak betekent. De nieuwe leerplannen zullen een rode draad vormen doorheen de verschillende sessies. Je bepaalt echter samen met de andere leerkrachten de inhoud en richting van de lerende netwerken. Verder is er ruimte om inhoudelijke noden te bespreken en pedagogisch-didactische expertise te delen om zo te komen tot inspiratie, nieuwe inzichten, constructieve feedback en veel meer. 

Doelstellingen:

Deelnemers 

  • wisselen praktijken uit; 
  • reflecteren op voorgestelde praktijken; 
  • netwerken met elkaar; 
  • zijn op de hoogte van ontwikkelingen die gevolgen hebben voor het vak Natuurwetenschappen en Natuur & ruimte.
Doelgroep:

Leerkrachten natuurwetenschappen natuur & ruimte – NRT  van de eerste graad in regulier secundair onderwijs alsook in OV4 

Aanbieder: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
Inhoud:

Als leerkracht wetenschappen zal je onvermijdelijk geconfronteerd worden met de modernisering van het secundair onderwijs, nieuwe leerplannen van de basisopties, nieuwe wetenschappelijke inzichten (cfr. wetenschappelijke methode), nieuwe veiligheidsvoorschriften - denk maar aan de COS-brochure. In dit lerend netwerk zal je als leerkracht (natuur)wetenschappen (eerste graad) ideeën, kennis en ervaringen uitwisselen. In een eerste sessie leer je de andere deelnemers kennen en krijg je de kans om verwachtingen te formuleren. Op basis van de noden, geformuleerd in de eerste sessie, zal je in de tweede en derde sessie thema’s inhoudelijk kunnen uitdiepen, inspiratie opdoen enz. De deelnemers hebben een actieve rol in het bepalen van de inhoud van deze sessie. 

Strategie en methode:

Tijdens de eerste sessie nemen we onze tijd om met elkaar kennis te maken, afspraken te maken, verwachtingen te formuleren en noden te inventariseren. In de daaropvolgende sessies staan de gekozen thema’s centraal. De pedagogisch begeleider zorgt eventueel voor ondersteuning door middel van wetenschappelijk (nieuwe) inzichten, activerende werkvormen en digitale tools. In deze sessies is er ruimte om ervaringen en materiaal te delen, inspiratie op te doen, feedback te krijgen en te geven, samen nieuw materiaal te ontwikkelen enz. 

Bijkomende info:
Like Lincka  

Blijf op de hoogte van alle nascholingen georganiseerd door de Pedagogische Begeleiding Regio Limburg i.s.m. Lincka:

 
Door in te schrijven, verklaar je je akkoord met de algemene voorwaarden.
Sessies: 1 sessie(s)
Voorwaarde:

Vermits het om een werksessie gaat, kan je best een laptop of tablet meebrengen. Je engageert je om deel te nemen aan drie sessies gedurende het schooljaar. De data van sessie 2 en 3 worden in onderling overleg bepaald.

Breng eigen leerplan, jaarplan, graadplan en evaluatiemateriaal mee. 


Voor dit initiatief kan je tot en met donderdag 8 oktober 2020 in- en uitschrijven.
Bijdrage: 5,00 Euro
Lesgever: Vancluysen Wendy
Lowist Johanna
Contact: Pedagogische begeleiding Katholiek Onderwijs Vlaanderen
011 26 44 00 - secretariaat.lim@katholiekonderwijs.vlaanderen
Plaats en Data:
PB Regio Limburg (Inschrijven afgesloten)
Tulpinstraat 75
3500 Hasselt (Kaart)
  • Reeks 1: (Voorbij)
    • vrijdag 9 oktober 2020 van 09:00 tot 12:00
Ben je zeker da je

Geef aub. de datum van uitdiensttreding mee.